Showing posts with label Gobbledygook. Show all posts
Showing posts with label Gobbledygook. Show all posts

Tuesday, November 10, 2009

la di da!

wah, skang ni musim hujan dah pun bermula.. sana sini banjir, nasib baik johor tak banjir. lagi. hopefully not. teringat kawan2 kat kelantan dan terengganu, terkena tak tempias banjir. mudah2an semuanya selamat je..

arini aku balik lewat lagi dr sekolah, pukul 4 baru sampai umah, ni sume gara2 mesyuarat akhir tahun SARS1. letih btol meeting lama2, tapi nasib baik tuan haji W ada wat lawak sket last2 tu. heheh, AJK Payung, menarik btol nama tu :)

meeting abes dah nak dekat kul 330, masing2 dah resah atas kerusi. apa taknya, langit time tu mendung je. angin sejuk pon dh start terasa (tipu aa fatin, ko dok dalam aircond, mana rasa angin) bila tuan haji bagi salam je, sume bingkas. aku je terhegeh2 angkut beg. pi naik opis, punch kad dulu. alamak! ada lagi barang tertinggal... alaa..

drive balik arini seronok, tapi scary pon ada gak. seronok sebab ujan lebat, sejuk! scary sbb nyaris2 kete aku nk ke bahu jalan sbb laju, jalan licin (tak perasan meter :P) tapi alhamdulillah, aku slamat gak sampai umah...


dan sbb lain hari ni best ialah.... aku dpt mkn ulam yg lm diidamkan! hehhe, dah lama dok cari pucuk gajus, teringat time bersantap di restoran nasi ulam kat pdg tembak dgn ita n dayah.. sedapnye... sebenarnye, aku dah lupa mcm mana rupe ulam yg aku mkn dulu tu, tp ita kata daun gajus. akak yg bagi aku ulam ni pon kata ni daun gajus, aku pon iyo kan ajo laaa... hehehe. cube korang tgk, betul eh ni daun gajus??

apapun kawan2, hidup perlu diteruskan :) heh. till next time, bye!

(this entry is dedicated to beloved friends who are always supporting me, believing me and have faith in whatever i do. i love you guys, a lot, truly, madly, deeply. You know who you are.)

--C.H.A.S.T.E..H.E.A.R.T.F.E.L.T--

Tuesday, November 3, 2009

sape kata drama tipu?

sebenarnya tajuk atas tu mcm takde kaitan dgn apa yg aku nk cerita ni :) aku xkisah aaa korang nk gelak ke, kesian ke kat aku ni.

otw nk pi dewan pagi tadi, dgn keadaan yg tersangat laa mengantuk (tak cukup tdo), aku bjalan laa dgn gaya2 seorang guru yg sewajarnya. hik hik hik. singgah jap kat SAL room, discuss dgn chief pasal work dis weekend. pot pet pot pet... so, aku pon sambung jalan balik.

"Opps! assalamualaikum miss fatin..nasib tak tlanggar." "Waalaikumslm, hah, awk nak pi mana ni? jalan elok2 sket ye.." ada pulak budak ni nk tlanggar aku. ceh. sambung jalan balik...
"Eh? mana miss ni? kejap betul dia turun tangga! br nk tya keje...."


++++++++++++++++ di suatu tempat yg tak berapa nk jauh dr bilik SAL...+++++++++++++


"Lalalala... eh eh! Aaaaaaaaa!!!!!"


adegan seterusnya adalah aku yg dah tergolek dok kat atas lantai, tgh tgk2 sekeliling, ada tak org nampak. "Fuh, line clear. Selamat! aduh....."

ntah, aku pon tak pasti apa yg jadi. yg aku tau, aku tgh nk turun tangga, tetibe je kaki aku jd lemah, mata aku gelap jap. a split second. gedebak gedebuk! serius, aku berguling jatuh tangga, mcm yg dalam drama slalu tunjuk tu. aku tak tipu. masa jatuh tu, tak ingat sakit. tgk line clear tak, bukan apa, malu beb! naseb baik xde org langsung. dah lega xde org, baru aa sakit tu datang. aduuhh... nasib baik aa aku bguling tu ala2 cover sket. takde aa tersingkap mana2 :P dalam pada jatuh tu, seb baik tgn ni sempat nk capai tiang. kalau tak, mau nk sepuluh anak tangga aku tergolek.

kesimpulannya, aku mmg suka jatuh. bukan sengaja pon. dari dulu lg asik jatuh je manjang. bukan nye org tolak ke apa. apa daa fatin :)

ni tgh tuam kaki. apa laa nasib badan. hai...

Sunday, August 23, 2009

Teacher, Teacher

teacher, teacher, don't be dumb!
give me back my bubble gum!

teacher, teacher, i declare,
tarzan lost his underwear!

teacher, teacher, don't be mean,
give me a dime for the coke machine!

-TRADITIONAL

Wednesday, August 5, 2009

the lesson

Chaos ruled OK in the classroom
as bravely the teacher walked in
the hooligans ignored him
his voice was lost in the din
"The theme for today is violence
and homework will be set
I'm going to teach you a lesson
one that you'll never forget"
He picked on a boy who was shouting
and throttled him then and there
then garrotted the girl behind him
(the one with grotty hair)
Then sword in hand he hacked his way
between the chattering rows
"First come, first severed" he declared
"fingers, feet or toes"
He threw the sword at a latecomer
it struck with deadly aim
then pulling out a shotgun
he continued with his game
The first blast cleared the backrow
(where those who skive hang out)
they collapsed like rubber dinghies
when the plug's pulled out
"Please may I leave the room sir?"
a trembling vandal enquired
"Of course you may" said teacher
put the gun to his temple and fired
The Head popped a head round the doorway
to see why a din was being made
nodded understandingly
then tossed in a grenade
And when the ammo was well spent
with blood on every chair
Silence shuffled forward
with its hands up in the air
The teacher surveyed the carnage
the dying and the dead
He waggled a finger severely
"Now let that be a lesson" he said
Roger McGough

Wednesday, July 1, 2009

wohoo~!

malam tadi pi mydin MITC dgn angah. shopping barang2 aja nak bukak gerai esok :) nk buat ice blended katenye, hehehe. sebenarnya xplan pon nk pi sana, tapi tgh bsiap2 tu angah tetibe je kata "Jom kita pi mydin la nak?" aku pon apa lagi, ok aje lah.. hehehe. put on my jeans and white tshirt, with a cardigan on (nanti mesti sejuk, apa laa fatin) kitorg pon gerak aa dalam pukul 830 tu. xtau aa mydin tututp kul brape, ahhh.. gamble je laa. kalo nk tutup pi aje laaa tesco (aku nk bjalan2 sebenarnya, bosan)
nasib baik xramai sgt org mcm masa mula2 bukak dulu. fuh. sambil2 dok tolak trolley tu, aku dgn angah sempat lg merapu mcm2. kira bajet la, apa la. hehe. sudahnya, barang kitorang sendiri lg mahal dari barang2 ice blended aja :P

balik dr mydin tu, aku selongkar balik almari buku nk cari surat pjanjian biasiswa TESL (ntah mana laa aku letak). tgh2 cari tu, aku terjumpa pulak gambar2 zaman foundation dulu2. heheh. tgelak sorang2 tgk muka masing2 yg kebudak2kan :) nanti la, kalu ade masa, aku upload kan sume gambar2 tu. mesti ade ramai yg tergelak sama.

-peace n 1 luv-

Sunday, June 28, 2009

cerita terbaru..

takde laaa baru mana pon :)

aku dapat posting kat johor, xtau aa mana kene campak.
hipefully tak laa jauh sgt dari rumah. khabar dr kawan2 tentang critical areas in kulai district and also jb really get on my nerves.
bukan ape, jauh gak tu dr rumah. cost of living pon bleh tahan.
um, lain2 khabar gembira ialah ada lebey kurang 12 orang kawan2 TESL bakal diposting kn ke johor jugak,
xtau laa dorang hepi ke x, tapi aku dgn ina penah bergurau2,
"kalu kita sume kat satu negeri, mesti dapat jumpa kat mana2 tournament!"


apapun, untuk sume kawan2, selamat berposting. tabahkan hati, kuatkan semangat.
let us together be GREAT TEACHERS!

Friday, May 29, 2009


heheh. i have been tagged again and given award by shy suhAna!! thanks!


Nyatakan 5 fakta menarik tentang pemberi award nie

1] Pemandu bergaya JLN *****
2] like nanie said, she's pretty!
3] dia suka kaler merah :)
4] 'Baby' tu nama panggilan ala2 manja gitu
5] like my twin zaman skola rendah dulu.huhu


Setiap blogger mestilah menyatakan 10 fakta atau hobi diri sendiri sebelum memilih penerima award yg seterusnya

1] saya suke kaler hitam!!!!!

2] sy takleh kuar umah tanpa jam tangan, cincin dan bangle saya.

3] i loove to eat, i love to sleep, i like to bake and i like watching cooking shows!

4] i have a childish side of me, especially when i'm with him :)

5] i consider myself as a lazy bum and a sleepyhead

6] saya ade cita2 nak jd photographer-cum-journalist! doakan
saya berjaya!!

7] saya suka pretzel, aiskrim, sparkling raspberry, sushi

8] i love daffodils, i like chocs, i love books, i love surprises, heheh

9] i hate sweet talker, i hate liars

10] i am very much in love with mohd faiz bin mohd fauzan!


Anda perlu memilih 10 penerima award seterusnya dan describe ttg mereka :
sila bagi tepukan pade penerima award! *cLap~cLap~*

1] oNe - he's one of my closest friend. muahx!

2] Zaiqe - dia ni ex-KK link 4. sorg yg kelakar. wpun muka nampak blur, tp dia tersgt laa cunning!

3] GuGu - kawan yg kelakar, caring, memahami dan yg paling aku sayang. go mate!

4] NaNa - dia ni kawan skola jgk.. suka gelabah2, heheh

5] Faisal Tehrani - he's one of the most inspiring writer i have seen in malaysia. go faisal!

6] aswad - ko ni mmg aku kagum la. transformasi yg sungguh ketara selepas bertaun2 tak jumpa!
7] mary - kawan tganu saya yg baik hati! tapi kdg2 dia laser wooo~

aku tak tau nk bg sapa lg. len kali eh! daa~

Friday, May 22, 2009

lets bake!

hmm..
lately takde pape nk buat kat umah.
jaga myra, online, jalan2 amik angin.
bosaaaaaaannnn~~!!!
honey pon dah tak tau nk ckp ape, asik jd tempat luahan perasaan je, heheh.
(thanks for being there, Muahx!)

so, jd laa projek dgn nani. kalu dh dgn nani, kalo xmenjahit, memasak ler jawabnye. so, considering aku mmg tak suka dan xberapa hebat menjahit, aku join aa dia buat kek.
dia buat kek pisang, aku join venture sket dgn adik dgn nani buat bun kentang. (untuk resepi kek pisang dan gambar, tgk sini)



haaa, ni custard yg kita nk guna wat layer atas bun tuh. alaa, adunan dia mcm kita buat untuk filling cream puff tu :)

ni rupa doh yg disusun dlm loyang. advise aku pd korg, susun rapat2, baru laa bun naik cantik, hehe (tips amik dr ibu)yang ni doh yg dah diletak custard. korang mesti cam kan bun ni kat kedai2?haaa, ni masa tgh masak dlm oven. nampak x dia naik?

okay, this is the end product. aku sibuk tgk tv sampai terlupa bun ni dlm oven. tu yg jd hangus sket tu. heheh.

hmm, buat bun ni jek nk dkt half an hour. tapi, dlm 10min jek dah selamat dlm perut. hehehe. sempat bg honey rasa sket.

ok, lastly, credit to nani and ibu 4 being an excellent baker, cant wait to do more recipe soon!

well, for recipe, here are the ingredients for making potato bun:

250 gram tepung roti/tepung high protein
70 gram kentang yang telah direbus dan dilenyek baru ditimbang
120ml susu segar (bancuhan susu pekat manis ataupun susu kacang soya pon boleh.)
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar gula
2 sudu besar marjerin
4 gram yis ( 1 sudu kecil)
1 biji telur (dipukul sedikit)

(untuk bancuhan sos kastard )

2 sudu besar tepung bird custard
1 cawan susu segar
2 sudu besar gula

Thursday, May 7, 2009

Tag!

Okay, aku di'tag' oleh Cik Nana and Cik Mawar Berduri, so ni cube jawab ye.. heheh

1. Anda rasa anda hot?
Hot stuff?!!

2. Upload gambar kegemaran anda


3. Kenapa anda suka gambar itu?
happy time dgn bf kesayangan~!

4. Bila kali terakhir anda makan pizza?
2 hari lepas (kalo xsilap) dgn Faiz~!!

5. Lagu terakhir yang anda dengar.
After School - Ah

6. Apakah yang anda buat selain selesaikan tag ini?
tgh pk apa nak makan pg2 buta mcm ni...

7. Selain dari nama anda sendiri, anda suka dipanggil dgn nama apa?
um? awak kot..

8. Tag lagi 6 orang dengan hati yg terbuka tanpa rasa kekesalan. Sila lakukan kalau tak kena denda mandatori.
-1) honey
-2) Shy
-3) Nana
-4) aswad
-5) One
-6) Gugu

9. Sape no.1 kpd anda?
hehehe...

10. Bagaimana plak dgn no.3?
dia ni mmg peramah, hehe. woi, komen yg mana aku tak jwb??

11. Kata sesuatu berkenaan dengan org no.5?
teman berbicara, teman sejiwa, teman gaduh, tempat lepas geram, hhehe

12. Bagaimana pula dgn org no.4?
um. dah bertaun2 tak jumpa, since darjah 6 lagi. weh, ko laen gler skang..~!

13. Siapakah org no.2?
pemandu bergaya JLN 2010. heheh. bila nk bawak aku?

14.Bagi pesanan kepada org no.6?
memet~! rindu ler!!!
dah, aku nk pi mkn, lapo~!

Friday, March 20, 2009

a glimpse of lights...

first of all, i would like to congratulate Afiza n Shamil for the newborn Haqq :)tahniah for the new addition to the family, hoping to see more in the future.
well, well..rasa terharu tgk kwn2 satu persatu membina keluarga masing2.tak sangka ramai dh jadi ibu ayah, masa berlalu dgn pantas.serasanya mcm baru je abes skolah, heheh.
asmalia faizal dgn amsyar, afiza shamil dgn haqq (baby boy je sume ni)n maybe ramai lg yg aku tak tau.


alhamdulillah, aku tumpang gembira, malah bersyukur padaNya atas rahmat yang aku kira rahmat bersama sekelian Muslimin muslimat seluruh alam ni.ada rakan2 yg baru melangkah setapak dlm alam perkahwinan, barangkali akan mengikuti langkah ibu2 ayah2 kita ni.dan pada yg belum lg berumahtangga pon nampaknya dah teruja nak dpt zuriat (ebil laa yg paling obvious skali).bukan nk mengata org je, aku sendiri terkena tempias :) serius, tgk kwn2 dapat baby ni rasa mcm nk jgk dpt baby.pada hal tak tau aa dh ready ke tak nk pikul tanggungjawab yg besar tu.

aku teringat time chatting dgn asmalia, dia beria2 suh aku kawen cepat."aku xkira, ujung taun ni ko kene kawen jgk! amsyar tak ade kawan nk buli.."aku tergelak besar bila bc benda ni. kalo lah ko suh aku kawen, dpt anak so that anak ko leh buli anak aku,aku akan pastikan anak aku buli anak ko balik tau! hehehe..
tapi hakikatnya, bukanlah aku xmau kawen lg... aku rasa kawan2 TESL aku dh naik berdarah telinga dengar aku ckp nk kawen :P tapi tu lah, belum ade rezeki lg..

aku yakin, Allah telah menentukan suatu jalan, suatu arah untuk aku... dan mungkin belum waktunya...tiap masa aku berdoa, semoga Allah SWT permudahkan segala urusan untuk aku mendirikan rumahtangga dan menimang cahaya mata aku sendiri.(wah! aku dah pasang angan2 sendiri!)dan as, mungkin kau pun leh doakan aku,manalah tau, insyaAllah ade rezeki ujung taun ni, dapatlah ko merasa mkn nasik minyak aku,dan mana tau setaun pastu dapat la anak ko geng nk bermain~!

>>kita hanya merancang, Allah jua yg menentukan.
dan untuk kesekian kalinya,
aku redha atas apa jua kehendakNya....<<

Saturday, February 28, 2009

nasi lemak~!

hohoho~!
arini bgn pg2 ingat nk btungkus lumus ar wat keje.
byk wo~!
tp bukak mata je subuh td, gugu mengingatkan aku pd misi kitorg yg tertangguh smlm;
masak ns lemak! yeay!
misi start kul lapan lebey kot, aku dgn gugu (setelah berbincang dgn seriusnye) decide nk amik je daun pandan kat umah mamat blakang ni.
ingat nk bg salam mintak izin, tp mengenangkn yg possibilities bdk2 tu akan beramah mesra n mintak ns kitorg msk,
kitorg pon amik je senyap2. hohoho!
(rasa thutang budi plak)

aku xpandai masak, tp alhamdulillah, dgn kepakaran gugu dan sedikit skill aku masak sambal dan telur dadar, sume perut kenyang, heheh.
oh ye, aku n gugu dh tak rasa thutang budi kt org blakang sbb time tgh msk td, ade je org benti amik daun pandan tu, xmintak izin pon~
so, selamat... heh.

MISSION ACCOMPLISHED!

Wednesday, February 25, 2009

issues

hari ni kelas full dr pg sampai ptg..
ngantuk, lapar giler..

tak sempat nk breakfast, even a glass of milk pun xsempat :P


skang tgh kelas CALL, mr S x masuk lg. heheh. curik2 on9. lm dah xupdate blog.

CIE tadi we had quite an interesting discussion on the issue of PPSMI implementation in schools throughout the nation.what do we, as future teachers think about it?

A.samad said came to our college today (i think he's still in the college) to give a talk on national language.
honestly, i dont hold any grudge against those who fight against PPSMI implementation. yes, in any approaches or programmes, we have pros and cons of it.
but to really judge that English in science and math is a pain in the ass or as we often said 'students of rural areas unable to learn and be comfortable learning these subjects using englsih' as our excuse to stop this programme is unfair and an injustice to the development to our education system and to the growth of aour nation.

i share the same opinion as ZAinul Ariffin in his article in today's NST '
Every language has a role to play'

i would like to highlight some lines from the article.

"First, the position of the national language -- which we all admit is important and must be a cornerstone of our nationhood. As Malaysians, we should all be proficient in Bahasa Malaysia. There are no two ways about it.
Second, the importance of English -- and how it will add to the national competitiveness. Right now we teach the two subjects in English not only to have pupils access knowledge easier, but to give them more confidence and ease with it.
We acknowledge the importance of both, and we must try to accommodate both. It should not be a zero sum game where we choose one over the other"
i do believe that, implementing PPSMI does not mean that we'll entirely disregard our Bahasa Melayu as our national language. like Ariffiin said, we acknowledge and accommodate both languages for the sake of enhancing and improving our nation better. my lecturer Mr R had once quoting our Minister of Education to say that Malaysia is 'a nation at school'. meaning that, a vast population of our citizen is currently at school. therefore PPSMI is a crucial issue that need to be dealt wisely as it concerns millions of our future generation. this should not be mixed with politics or racial sentiments. think about our nation's future.
i may not a credible person to say much, but as one of the future generation, i would like to say this to those who are concerned:
dont deprieve us of the chance of learning and grabbing as much knowledge as we can. We uphold our national language, we sustain language of information age. we maintain our roots, we boost our aptitude.